Zmiany w polskiej telewizji

Kategoria: Telewizja i radio Data publikacji:

W ostatni poniedziałek została wprowadzona nowa ustawa medialna, przez co telewizje w naszym kraju musiały wprowadzić pewne zmiany, aby …obejść nowe prawo. Według nowej ustawy stacje telewizyjne nie mogą promować innych programów wyskakującymi reklamami, a autopromocja ma trwać tylko dwie minuty w ciągu godziny.

Reklamy, reklamy…

Tego już nie zobaczymy.

Ostatnio, polskie telewizje zalewały nas reklamami. Nie tylko między programami i w przerwach, ale także w czasie emisji programu. Pojawiały się wyskakujące okienka czy paseczki promujące inne programy wraz z nazwą i godziną. Niektóre (szczególnie w TVP), były niedopracowane i bardzo przeszkadzały w oglądaniu. Nowa ustawa zakazuje telewizjom korzystania z takiego sposobu autopromocji. Co prawda, niektóre stacje łamią ten przepis nadając informację „za chwilę” i tytuł następnego programu, ale sytuacja i tak bardzo się poprawiła.

Skrócone zapowiedzi

Przed nowelizacją, telewizje mogły w ciągu jednej godziny nadać 12 minut reklam, natomiast zapowiedzi nie były w żaden sposób ograniczone czasowo (nie były i nie są wliczane do reklam). Dla niedoinformowanych: reklama promuje jakiś produkt (na przykład sklep, markę samochodów, ciastka, herbatę lub cokolwiek innego), natomiast zapowiedź promuje program emitowany w danej telewizji (na przykład TVN promuje serial W-11). Nowa ustawa ogranicza czas autopromocji do dwóch minut w ciągu jednej godziny. Telewizjom bardzo się to nie spodobało.

Przed nowelizacją ustawy każdy program, choć w komercyjnych stacjach przerywany reklamami, był traktowany jako jedna całość, więc oglądając o 21:40 serial W-11, oglądałem jeden program. Czy zauważyliście ostatnio, że w TVN po zakończeniu zapowiedzi, w rogu ekranu wyświetlany jest napis „produkcja: tvn 2011”?

Od tego Polak ma łeb, żeby kombinować. I wykombinował. Dla stacji dwie minuty to stanowczo za mało, więc wymyśliły sobie sposób na obejście prawa. Od teraz każdy program jest dzielony na części, a pomiędzy nimi nadawane są „Zapowiedzi” traktowane jak osobna audycja. W programie telewizyjnym (w gazetach lub w internecie) widzę pozycję 20:45 W-11 Wydział śledczy, ale formalnie wygląda to inaczej: 20:45 W-11 Wydział śledczy cz. 1 → 20:58 Zapowiedzi → 21:03  W-11 Wydział śledczy cz. 2 → 21:18  Zapowiedzi → 21:23 W-11 Wydział śledczy cz. 3. Podane przeze mnie godziny nie są dokładne, ale mniej więcej tak to wygląda.

Moje zdanie

Nowa ustawa wprowadza też inne zmiany (więcej na wyborcza.biz), ale skupię się tylko na powyższych. Pierwsza jest oczywiście pozytywna – od tych reklam dało się zwariować. Druga zmiana jest gorsza. Po pierwsze – dwie minuty to po prostu za mało! Po drugie – przez to, że telewizje muszą obchodzić prawo okrężną drogą, zobaczymy jeszcze więcej reklam, ponieważ przed każdą częścią programu muszą być nadane reklamy sponsorów (te z tekstami: „sponsorem programu jest…”). Ja uważam, że ktoś w KRRiT powinien stuknąć się w głowę. A jakie Ty masz zdanie?

Dodaj komentarz